عضویت
مجمعی ها

گزارش شورای نظارت مجمع (تیر 93 - تیر 94)

گزارش کتبی شورای نظارت مجمع فرهنگی شهید اژه ای

از تیر ماه سال 93 تا تیر ماه 94 (تعداد جلسات: 10 جلسه)



با گزارش شورا نظارت در خدمت تون هستیم. شورایی که طبق اساس نامه شامل 5 نفر، 4 نفر به انتخاب هيأت مؤسس و يک نفر نماينده ي دبيرستان شهيد اژه اي، هست. شورایی که هیچ مسئولیت اجرایی ندارد و کار آن فقط نظارت است.

این شورا یک سری وظايف و اختياراتی طبق اساس نامه دارد که عبارتند از:
1- تنظيم آئين نامه ي داخلي شوراي نظارت
2- تنظيم آئين نامه ي انضباطي مجمع
3- نظارت بر حسن اجراي دقيق اساس نامه
4- پیش نهاد و تأیید تغییر اساس نامه مطابق ماده ي34
5- نظارت بر حسن اجراي انتخابات
6- حل دعاوي احتمالي در ميان اعضاي شوراي مرکزي
7- رسيدگي به تخطي اعضاي شوراي مرکزی
8- تعيین دو نفر براي شرکت در شوراي عالي آموزش
9- تأييد سياست هاي کلي، نظام و محتواي آموزشي مجمع
10- تفسير اساس نامه
11- انحلال مجمع با توجه به ماده ي35

شوراي نظارت می تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را با قید زمان به فرد یا بخشی از مجمع واگذارنماید.

تعداد اعضای حاضر در شورای نظارت : آقایان صیادزاده، مسائلی، ميرزاخانلو، كمال و آقاي قاسم زاده (نماينده دبيرستان)

تمام جلسات با حضور همه‌ی اعضا (به جز آقای قاسم زاده) و با حضور مسئول مجمع (آقای ثابتی) بوده است. (حضور آقای ثابتی برای رسمی شدن جلسه لازم است اما حق رای ندارند.)

برای همه ی جلسات اعضای علی البدل و رییس شورای عالی آموزش دعوت می شوند و درصورت تمایل می توانند در جلسه حاضر شوند.

در برخی جلسات افراد مهمان هم حضور داشته اند. (مهمان ها با درخواست خودشان و يا درخواست نظارت می آیند.)
اگر کسی می خواهد در جلسه ی شورای نظارت شرکت کند، می تواند هماهنگی های لازم را انجام دهد.



این شورا بر طبق وظایف و اختیاراتش کارهایی در طی یک سال پیش انجام داده که عبارتند از:

1- گزارش گیری از شورای مرکزی:
یکی از وظایف مسئول مجمع دادن گزارش عمل کرد به صورت متناوب به شورای نظارت است. (شامل گزارش برنامه هایی که انجام شده و برنامه هایی که قرار است انجام بشود.)
یکی از وظایف دیگر این شورا، تایید سیاست های کلی مجمع است. این سیاست ها از طرف شورای مرکزی داده می شود که در شورای مرکزی حاضر سیاست های جدیدی داده نشده است. (این سیاست‌ها به‌صورت 2 ساله هستند)

2- ثبت مجمع:
از دو طریق هنوز درحال پیگیری است:
1- از طریق سازمان تبلیغات: از این طریق مجمع به عنوان یک کانون فرهنگی ثبت می شود.
2- ثبت مجمع به عنوان یک NGO یا خیریه و امثال این هاَ
متاسفانه مجمع به غیر از اساس نامه ی داخلی که دارد هنوز در هیچ جای دیگر ثبت شده نیست.

چرا مجمع باید ثبت رسمی شود؟
1. به دلیل مباحث مالی مجمع ( برای مثال باز کردن حساب مالی به نام مجمع)
2. شخصیت حقوقی مجمع و حضور در جامعه (تا به حال شخصیت حقوقی مجمع عملا مدرسه بوده اما برای مثال برای ارسال نامه به سازمان ها و یا در بحث خانه مجمع اگر کسی آمد و گفت شما روی چه حسابی این جا حضور دارید، ما هیچ جوابی نداریم. )
3. استفاده از مزایای ثبت ( مانند تسهیلات شهرداری و...)
4. صدور برخی مجوزها (برای مثال مجوز اردوی دانش جویی)

3- مکان مجمع:
بحث در مورد ضرورت وجود مکانی برای مجمع ، خوبی ها و بدی ها ، بایدها و نبایدها و جست و جو برای مکانی خوب و با ویژگی هایی خاص
در گذشته بنا بر دلایلی ضرورت وجود مکانی برای مجمع دیده نمی شده است. دلایلی مانند رغبت بیشتر مسئولان برای حضور در این مکان (پاتوق شدن این مکان) و یا اخراج مجمع از مدرسه با توجیه به این که مجمع برای خود مکان دارد.
اما بعد از آن زمان با تغییر اساسنامه و وجود شاخه ی دانش جویی و چند مرکزه شدن مجمع ( اژه ای 1 و2 ) و بزرگ تر شدن ساختار مجمع و تعدد جلسات (جلساتی که در خانه و یا پارک برگزار می شدند) و مکانی برای جلسات مجمع، این ضرورت دیده شد.
پس از مشاهده‌ی این ضرورت، یک سری بایدها و نبایدهایی هم برای این محل در نظر گرفته شد. برای مثال:
- دانش‌آموزی نبودن این محل (با دید این‌که در خارج از مدرسه برای دانش‌آموز فعالیتی در نظر گرفته شود، نباشد.)
- پاتوق نباشد. کار تشکیلاتی و با برنامه در این مکان صورت گیرد.
- محل مجمع باید در دسترس باشد و در خیابان اصلی قرار داشته باشد. (در کوچه‌پس‌کوچه نباشد.)
موردهایی بررسی شدند که هرکدام مزیت‌ها و معایبی داشتند و در آخر مکان فعلی مجمع انتخاب شد.

4- قرض‌الحسنه:
با توجه به بزرگ شدن مجمع و حل مشکل بسیاری از افراد از طریق همین قرض‌الحسنه‌ها، نیاز به قرض‌الحسنه‌ای برای مجمع حس شد. هیئت‌امنایی از طرف شورای نظارت برای قرض‌الحسنه معرفی شدند. این هیئت‌امنا موظف شدند که آیین‌نامه‌ها را بنویسند و در صورت نیاز اساس‌نامه را تغییر دهند.
متأسفانه به دلیل تغییرات در اساس‌نامه قرض‌الحسنه و ایجاد شبهه شرعی متوقف شد. یکی از عللی که موجب به پیگیری نشدن این طرح‌شده است هیئت‌امنایی است که از طرف شورای نظارت انتخاب‌شده بودند.

5- حل اختلافات:
حل اختلاف بین شورای آموزش و شورای مرکزی در مورد زمان اردوی مشهد
اردوی مشهد دانش‌آموزی هرساله در تابستان برگزار می‌شد اما به دلایلی پیشنهاد شد که این اردو به‌جای تابستان 94، در اواخر اسفند 93 برگزار شود.

6- ورود مجمع به راهنمایی:
با توجه به:
1- تغییر نظام آموزشی در آموزش پرورش و 3 ساله شدن دبیرستان
(برای مجمع عملاً دو سال، زیرا سال سوم ، سال کنکور به‌حساب می‌آید)
2- نداشتن ورودی جدید در سال تحصیلی روبه‌رو
3- توان تربیت سرگروه
4- توجه به این‌که ورودی‌های راهنمایی معادل دوم راهنمایی قدیم و خروجی آن معادل اول دبیرستان است.
5- ازلحاظ تربیتی سن بسیار خوبی محسوب می‌شود و همچنین اعتماد بیشتر از قبل به مجمع

به شورای مرکزی پیشنهاد شد کسی را پیگیر ورود مجمع به راهنمایی کند و در آخر آقای مجیدی به‌صورت ستادی زیرمجموعه‌ی شورای نظارت مأمور شدند.

سخن آخر:
اساس‌نامه مجمع با دید از پایین به بالا نوشته‌شده است و اصل مجمع اعضای مجمع هستند. ازلحاظ سازمانی، شورای نظارت بیرون از هرم مجمع قرار دارد و وظیفه‌ی آن، نگهداري از امانت مؤسسین آن است.